Zastosowanie wirówki laboratoryjnej z chłodzeniem

Sprzęt do laboratorium

Wirówki z chłodzeniem są stosowane w laboratoriach klinicznych do przygotowywania niestabilnych analitów do enzymatycznych testów ELISA. W endokrynologii, metoda ta zapewnia wysoki poziom informacji dla określenia poziomu hormonów we krwi i innych płynach biologicznych.

Wirówki laboratoryjne z chłodzeniem w analizie bakteriologicznej

Oprócz endokrynologii, wirówki chłodzone są szeroko stosowane w analizie bakteriologicznej (produkcja surowicy dla AIDS, wirusów zapalenia wątroby, opryszczki, cytomegalii, różyczki, chlamydii, itd.), jak również w innych zastosowaniach diagnostycznych.

Przykłady zastosowania wirówek chłodzonych w laboratoriach klinicznych

Wirówka laboratoryjna z chłodzeniem jest wymagana do przygotowania osocza do oznaczania hormonu ACTH metodą ELISA. Osocze uzyskuje się poprzez frakcjonowanie pełnej krwi żylnej.

Jeśli temperatura substratu wzrasta powyżej 4°C podczas rozdzielania faz, enzym proteaza w osoczu szybko degraduje ACTH. Dlatego krew do badania pobiera się do probówki z antykoagulantem i inhibitorem proteazy, schładza lub od razu umieszcza w wirówce chłodniczej i odwirowuje przez 15 min przy 3000 obrotów/min i w 4°C. Gotowe osocze jest zbierane do naczynia wtórnego, zamrażane w temperaturze 20 °C i rozmrażane bezpośrednio przed badaniem immunologicznym.

Próbki homocysteiny są również przygotowywane w obniżonej temperaturze. Biorąc pod uwagę, że białe i czerwone krwinki kontynuują syntezę tego hormonu po pobraniu krwi do probówki (powodując wzrost o 10-15% na godzinę), oddzielenie komórek i osocza powinno być przeprowadzone tak szybko, jak to możliwe.