Kwas foliowy – suplementacja w czasie ciąży

kwas foliowy bez recepty

Kwas foliowy jest rozpuszczalną w wodzie witaminą, która aktywnie wpływa na wiele podstawowych procesów zachodzących w organizmie człowieka. Niestety organizm sam nie jest w stanie syntetyzować kwasu foliowego. W nieznacznych ilościach kwas foliowy produkują bakterie żyjące w jelicie cienkim, dlatego powinien być on suplementowy.

Kwas foliowy w ciąży

Kwas foliowy jest szczególnie przydatny dla kobiet w ciąży i planujących ciążę. Wieloletnie doświadczenie lekarzy wykazują, że codzienne przyjmowanie suplementu kwasu foliowego na kilka miesięcy przed ciążą, aż w 70% przypadków może zmniejszyć ryzyko wad wrodzonych płodu. W okresie ciąży wzrasta zapotrzebowanie kobiecego organizmu na kwas foliowy, a ponieważ witamina ta jest syntetyzowana i magazynowana przez organizm w rezerwie w bardzo małych ilościach, jej wymagany poziom musi być stymulowany przez przyjmowanie kwasu w postaci suplementów.

Czy kawas foliowy w ciąży jest konieczny?

Niezwykle ważne jest przyjmowanie kwasu foliowego w pierwszym trymestrze ciąży. W tym okresie powstaje cewa nerwowa płodu, czyli zaczątek ludzkiego układu nerwowego, w tym rdzeń kręgowy i mózg. Niedobór witaminy B 9 w tym czasie może prowadzić do nieodwracalnych konsekwencji. Nawet jeśli u płodu nie dojdzie do powstania wad cewy nerwowej, przez niedobór kwasu foliowego w organizmie matki, u dziecka mogą wystąpić psychozy, nerwice lub upośledzenie umysłowe. Nawet po urodzeniu dziecka zaleca się dalsze przyjmowanie witaminy B 9, ponieważ podczas karmienia, z mlekiem matki dostarcza się ją w dalszym ciągu dziecku.

Objawy niedoboru kwasu foliowego

Niestety niedobór kwasu foliowego nie jest rzadkością. Kwas foliowy w ciąży zużywany jest błyskawicznie. Pierwsze objawy pojawiają się dosłownie po tygodniu od zapłodnienia, a po miesiącu stan osiąga poziom krytyczny. Objawy niedoboru witaminy B9 w organizmie przyszłej mamy to bladość skóry, drażliwość, zmęczenie, obniżona wydajność, problemy z pamięcią i uwagą, pojawienie się trądziku, plam starczych oraz nagła utrata wagi. Niestety objawy te są ignorowane i traktowane, jako przejawy normalnego stanu podczas ciąży lub stresu. Jeżeli jednak brak kwasu foliowego nie zostanie rozwiązany, może to prowadzić do niebezpiecznych konsekwencji zarówno dla zdrowia matki i dziecka.Regularne spożywanie pokarmów bogatych w foliany takich jak soczewica, fasola, szpinak, szparagi lub sałata, może częściowo zaspokoić zapotrzebowanie na kwas foliowy.

Dawkowanie kwasu foliowego w ciąży

Kwas foliowy, jak każdy inny lek, należy przyjmować ściśle według zaleceń. Zgodnie z wytycznymi WHO dotyczącymi opieki przedporodowej, minimalne dzienne spożycie witaminy B 9 w czasie ciąży wynosi 400 mikrogramów dziennie. Kwas foliowy bez recepty można zakupić na https://a-manada.pl/kwas-foliowy-dla-kobiet-w-ciazy